A jármű fékrendszere valószínűleg a legfontosabb biztonsági mechanizmusa. Azonban még ha nap mint nap használja is a fékeket, hogy biztonságosan elérje úti célját, jó eséllyel nem fordít nagy figyelmet arra, hogy mi történik minden alkalommal, amikor megnyomja a fékpedált. Talán még azt sem tudja, hogy milyen szerepet játszanak a fékbetétek.

Ahhoz, hogy jó ötletet kapjon, meg kell tanulnia, hogyan működik az autó fékrendszere. Minden alkalommal, amikor rálép a fékpedálra, a jármű a fékvezetékeken keresztül nyomja a nyomás alatt lévő folyadékot a féknyergek helyét jelentő féknyeregbe minden keréknél. A fékfolyadék minden egyes kerékben a fékbetéteket a tárcsaforgótárcsához nyomja, így az lassítja, hogy a kerekek apránként megálljanak. 

Egyszerűen fogalmazva, az autó fékrendszere a fékbetétek által alkalmazott súrlódás révén a mozgási energiát hőenergiává alakítja át. Kétféle fékbetét közül választhat, hogy melyik illik legjobban az Ön vezetési stílusához és járművéhez. 

A jármű fékrendszere valószínűleg a legfontosabb biztonsági mechanizmusa.

A fékbetétek rövid története

Manapság a járművezetők gyakran három különböző típusú betét közül választhatnak, nevezetesen a szerves, a fémes és a kerámia betétek közül. A múltban azonban nem ez volt a helyzet. A betétek első feljegyzett használata a 19. században történt . th

A híres feltaláló Bertha Benznek, aki egyben Karl Benz, a Mercedes Benz alapítójának házastársa is volt, tulajdonítják az első bőrből készült betétek kifejlesztését 1888-ban, járművük egyik korai szabadalmához. 

Ettől kezdve a párnák gyártásához használt anyagok a technológiai fejlődéssel együtt változtak. Csak a 20. század közepén-végénth század közepén, amikor a modern tárcsafékek kezdték felváltani a dobfékeket, kezdtek a gyártók a mai napig használt szerves, fém és kerámia betéteket is piacra dobni. 

Organikus párnák

A tárcsafékbetéteket eredetileg azbesztből fejlesztették ki, amely egy olyan anyagtípus, amely elnyeli a hőt, és alkalmas arra a kopásra, amelynek a betétek ki vannak téve. Hamarosan azonban kiderült, hogy az azbeszt rendkívül erős rákkeltő anyag, és a hosszan tartó kitettség rákot okozhat. 

Miután az azbesztből készült betétek elhasználódtak, az azbeszt a levegőbe kerül, és a járművezetők úgy lélegzik be, hogy nem is tudnak róla. A gyártók hamarosan rájöttek, hogy az azbeszt nem biztonságos vegyület a fékrendszereikben. Ez vezetett a szerves betétek, más néven NAO vagy azbesztmentes betétek kifejlesztéséhez, amelyek a hiányt kívánják pótolni. 

Ezek a szerves betétek, amelyek ma már szinte minden új járműben alapfelszereltségnek számítanak, szálak és más anyagok, például üvegszálak vagy üveg, szénvegyületek, gumi és kevlár kombinációjából készülnek, és mindezt gyanta köti össze. Ezek a betétek kevesebb port termelnek más típusokhoz, például a fémbetétekhez képest. Ezek olcsóbban is kaphatók. 

Manapság a járművezetők gyakran három különböző típusú betét közül választhatnak, nevezetesen a szerves, a fémes és a kerámia betétek közül.

A főként nagy teljesítményű és nehéz járművekben használt teljesítményű betétekkel ellentétben a szerves betétek mérsékelt súrlódást produkálnak, és nincs jelen túlzott hő. Ez teszi őket megfelelőbbé a járműveiket napi ingázásra és vezetésre használó járművezetők számára. A szerves fékbetétek csendesebbek is, anélkül, hogy túlságosan megterhelnék a féktárcsákat. Ez nagy előny, mivel a féktárcsák cseréje vagy javítása sérülés esetén gyakran drágább. 

A szerves fékbetéteknek azonban vannak hátrányai is a többi elérhető fékbetéthez képest. Ezek a fékbetétek összetett jellegük miatt hajlamosak gyorsabban elhasználódni, ami azt jelenti, hogy gyakrabban kell őket cserélni. 

Ezek a párnák kisebb hőmérséklet-tartományban is a legjobban működnek. Ezek nem teljesítenek olyan jól, mint félfém társaik, ha túlmelegednek, és túl keményen vagy szélsőséges időjárási körülmények között nyomják őket. A szerves fékbetétek összenyomhatósága is nagyobb, ami azt jelenti, hogy a járművezetőknek nagyobb erővel kell megnyomniuk a fékpedált, csak hogy bekapcsolják őket. 

Kerámia fékbetétek

Ezeket a párnákat olyan anyagból fejlesztették ki, amely megegyezik a tányérok és kerámiák készítéséhez használt kerámiatípussal. A kerámia fékbetét azonban sűrűbb és jelentősen tartósabb. Ezekbe a kerámiabetétekbe finom rézszálakat is beágyaznak, hogy javítsák a hővezető képességüket és a súrlódásukat. 

Az 1980-as évek közepén történt első kifejlesztésük óta a kerámiabetétek több okból kifolyólag folyamatosan népszerűbbé váltak:

Kopás és elhasználódás maradványai 

A szerves párnákkal ellentétben a kerámia párnák kisebb mennyiségű port és egyéb részecskéket termelnek, amikor elhasználódnak. 

Vezetési körülmények és hőmérséklet 

A szerves betétekkel ellentétben a kerámiabetétek megbízhatóbbak a különböző vezetési körülmények és hőmérsékletek között.

Zajszint

A kerámiabetétek nagyon csendesek, és a fékezés során alig vagy egyáltalán nem adnak ki többlethangot. 

A kerámiabetéteknek is megvannak azonban a maguk korlátai, elsősorban a költségük. A magasabb gyártási költségek miatt a kerámiabetétek a legdrágábbak a különböző típusú fékbetétek közül. Mivel mind a réz, mind a kerámia nem képes annyi hőt elnyelni, mint másfajta anyagok, a fékezés során keletkező hő nagy része a fékbetéteken és a fékrendszer egyéb részein keresztül jut át.

Autóalkatrészek nélkülözhetetlenek a járművek megfelelő működéséhez és karbantartásához.

Félig fémes betétek

A félfém fékbetét különbözik a teljesen fém fékbetéttől, mivel a fékbetétkeverék előállításához töltőanyagokat használ, nem pedig 100%-ban fémet. A teljes fémbetéteket gyakran nagyon extrém fékezési igényekre tervezik. 

Ezek a fémes betétek 30-70 százalékban fémből állnak, ami magában foglalja az acélt, vasat, rezet és más típusú kompozit ötvözeteket. A különböző fémeket grafit kenőanyaggal, valamint egyéb töltőanyagokkal keverik a betét előállításához. A fémből készült fékbetétkeverékek különböző fajtái állnak rendelkezésre, és mindegyik típusnak megvannak a maga előnyei, beleértve a mindennapi ingázást és a versenypályán való versenyzést is. ,

De ezeknek a párnáknak is megvannak a hátrányai. A fémbetétek gyakran zajosabbak, mint szerves vagy kerámia társaik, ami hangosabb utazáshoz vezethet. A fémből készült betétek hajlamosak nagyobb igénybevételnek kitenni az autó fékrendszerét is, ami a féktárcsákat jobban megviseli. A fém fékbetétek ára valahol a kerámia és a szerves fékbetétek között van. A két fajtánál több fékport is termelnek. 

Ugyanabból a kategóriából származó cikkek: